• Optimal Control-based Docking for Autonomous Ferries 

      Eivind Duus Molven (Master thesis, 2020)
      Dokking til kai er ansett som en svært krevende operasjon for de fleste marine fartøy. Automatisering av denne prosessen vil kunne føre til bedre sikkerhet, lavere energiforbruk, mindre stress for mannskapet og lavere ...
    • Optimization Based System Identification for the milliAmpere Ferry 

      Pedersen, Anders Aglen (Master thesis, 2019)
      I denne avhandlingen presenteres funnene av eksperimentelle tester og systemidentifikasjon av milliAmpere fergen. Fokuset i denne rapporten er å identifisere en skipsmodell med tre frihetsgrader som beskriver fergens ...
    • Optimization-based Trajectory Planning and Automatic Docking for Autonomous Ferries 

      Bitar, Glenn (Doctoral theses at NTNU;2021:79, Doctoral thesis, 2021)
      This Ph.D. thesis presents developments towards energy-optimized trajectory planning and automatic docking for surface vessels. It comprises eight peer-reviewed research papers, in addition to the introductory chapters ...
    • USV Control System Development for Autonomous AUV Recovery 

      Lunde, Øyvind Reppen (Master thesis, 2022)
      Forsvarets forskningsinstitutt har et pågående prosjekt for minemottiltak, med mål om å gjøre hele operasjonen autonom. Denne oppgaven forsøker å løse en deloppgave av prosjektet. Oppgaven tar for seg utviklingen av et ...